Recenzja Walkera F210 – SklepAvatar.pl

Dwa modele dronów wyścigowych z kategorii RTF od chińskiego producenta Walkera – Furious 320 i F210 – trafiły do sprzedaży w Polsce z początkiem lutego tego roku. Minął ponad miesiąc odkąd testujemy oba modele i choć pogoda nas nie rozpieszcza, to udało nam się przelatać już kilkanaście pakietów Lipo na obu dronach i wyciągnąć kilka wniosków i spostrzeżeń.

Obydwa modele dronów – Furious 320 i F210 – są reklamowane przez Walkera jako modele wyścigowe, jednak to F210 można uznać za standardową „wyścigówkę”, za czym przemawiają jej wymiary, waga oraz osiągi, ale zacznijmy po kolei.

Omawiany model Walkera F210 jest dostępny w sprzedaży w naszym sklepie Avatar: http://sklepavatar.pl/pl/walkera-f210.

Podstawowe cechy F210

Walkera F210 to ważący zaledwie 370g (łącznie z baterią) quadcopter o przekątnej 210mm. Jest bardzo dobrze wyważony i przemyślany tak, by jego środek ciężkości znajdował się dokładnie w środku konstrukcji. W tym samym miejscu producent umieścił kontroler lotu (F3) dzięki czemu dron jest stabilny i przewidywalny w locie. Silniki Walkera F210 obracają się z prędkością 2500KV i co więcej są zasilane pakietem Lipol 4S 14,8V 1300mAh dołączonym do zestawu. Szybkoobrotowe silniki, mała masa całości oraz bateria o dużym napięciu dają tej konstrukcji szerokie pole do popisu, zarówno jeśli chodzi o dynamikę lotu i rozwijane prędkości, jak i agresywność i szybkość wykonywania manewrów np. podczas popisów freestyle.

Walkera F210 - SklepAvatar.pl
Walkera F210 – SklepAvatar.pl

Na uwagę zasługuje przemyślany design tego drona wyścigowego. Konstrukcja jest oparta o wytrzymałe włókno węglowe, a poszczególne elementy wyposażenia zostały dodatkowo wzmocnione lub osłonięte. I tak np. wszystkie 4 silniki posiadają osłony od zewnętrznej ich strony – tej najbardziej narażonej na kontakt z podłożem lub przeszkodami. Osłonięta została również kamera, która jest zwykle jednym z najbardziej narażonych i zarazem delikatnych elementów. Chroni ją metalowa lekka owiewka, wyprofilowana aerodynamicznie, by nie stawiać oporów podczas lotu. Sama kamera FPV 700TVL z opcją Night Vision do lotów po zmroku, została zamocowana na ruchomym ramieniu „tilt” tak, by dało się ją nachylić pod dowolnym kątem. Ma to ogromne znaczenie przy szybkich lotach, gdy dron ma duży kąt pochylenia w stosunku do podłoża. Prócz wspomnianej owiewki/osłonki kamery, która jest dość charakterystycznym elementem Walkera F210, dron ma bardzo prosty design, bez zbędnych elementów i udziwnień. Ma to swoje zalety, przede wszystkim deklarowana przez producenta duża wytrzymałość na wszelkie kraksy i „kretowania”. Walkera chwali się przeprowadzeniem szeregu „crash testów” na tym modelu, które pokazują, że bardzo ciężko go uszkodzić lub całkiem zniszczyć. To dobry znak dla wszystkich początkujących, którzy szukają drona wyścigowego RTF, ale zarazem boją się, że pierwszy lot może zakończyć się zniszczeniem. Otóż F210 nie ma tego problemu – co najwyżej do wymiany będą szły kolejne komplety śmigieł…

Walkera F210 - SklepAvatar.pl
Walkera F210 – SklepAvatar.pl

Wyposażenie

Wyposażenie F210 – prócz rzeczy oczywistych jak FC, silniki, regulatory czy pakiet Lipo – zawiera wspomnianą już kamerę FPV 700TVL z opcją Night Vision, nadajnik FPV 5,8GHz, OSD w standardzie i zwracające uwagę oświetlenie: przednie jasne białe światło w centralnej części, oraz tylne – czerwone po środku i dodatkowe pomarańczowe kierunkowskazy LED’owe na tylnych ramionach. W zasadzie to tyle – nie ma GPS, bo jest on całkiem zbędny przy tego typu lataniu wyścigowym, które jest preferowane na F210.

Walkera F210 - SklepAvatar.pl
Walkera F210 – SklepAvatar.pl

Dron ma składane anteny nadawcze RC z obu stron i antenę dookólną, która wydaje się być niestety wrażliwym elementem, który wystaje z konstrukcji (grozi wyrwaniem anteny lub urwaniem gniazda nadajnika FPV). Poza tym nie ma się do czego doczepić.

Właściwoście lotne

Jak już wcześniej wspomnieliśmy – stosunek masy drona (370g) do możliwości ciągu jego silników jest naprawdę duży, co powoduje, że F210 może latać dużo powyżej 100km/h, bardzo zwinnie pokonywać zakręty, przeszkody, robić beczki oraz flipy. Jak na konstrukcję RTF, którą wybierają głównie początkujący „ścigacze”, to jest to dron bardzo szybki i wymagający wielu lotów ćwiczeń i okiełznania maszyny, by nie skończyła wbita w przeszkodę lub szybko odlatująca w „siną dal” podczas pierwszego lotu.

F210 oparty o dedykowany kontroler lotu F3 może latać w kilku różnych trybach lotu: manual, 3D rolling mode, racing mode. Jest to w pełni wystarczająca kombinacja do każdego rodzaju latania: 3D rolling mode do popisów freestyle i robienia różnego rodzaju flipów, z kolei racing mode skupia się na właściwościach lotu potrzebnych do ścigania się po torze.

Bateria z zestawu 1300mAh wystarcza na około 6-8 minut szaleństwa F210. Można pokusić się o wymianę baterii na nieco większa np. 1500mAh, ale problem może pojawić się, gdy nowy pakiet będzie nieco większy od starego, ponieważ F210 ma miesce na swoim grzbiecie wyznaczone stricte pod kątem pakietu i nie ma tam zbyt wielkiego luzu – za duży pakiet zwyczajnie nie wejdzie lub będzie wystawał poza obrys.

Co do minusów – prócz wspomnianej już wcześniej delikatnie zamocowanej anteny nadawczej FPV moźna jeszcze ma upartego zaliczyć brak możliwości zamocowania w sensowny sposób dodatkowej kamery do filmowania swoich popisów. Zamocowanie jej za owiewką kamery FPV jest wprwadzie możliwe, ale w kadrze znajduje się niestety osłonka kamerki FPV, co psuje cały efekt.

Podsumowanie

Wprawdzie nie było możliwości zmierzenia się z innymi dronami wyścigowymi podczas naszych testów F210, ale wiemy z naszego doświadczenia, że ten dron ma naprawdę ogromne możliwości. Niewątpliwą zaletą jest fakt, że to sprzęt klasy RTF, czyli gotów do użycia i latania niemalże zaraz po wyjęciu z pudełka. Wadą dla początkujących będzie fakt, że zestaw nie zawiera odbiornika FPV (co nie jest akurat niczym nadzwyczajnym) i żeby czerpać pełnię szczęścia z lotów FPV trzeba będzie zaopatrzyć się np. w gogle FPV Fat Shark lub jakiekolwiek inne, wg naszego uznania.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *